onsdag, juni 27, 2007

Hvordan fanden virker en hævert?


Mit hjem lugter som et natværtshus lige før lukketid. På mit køkkenbord står 12 liter smuk ravgylden øl aftappet på flasker.

Og sjældent har jeg moret mig så godt med et stykke basalt lortearbejde.

Først skulle alle flasker jo vaskes, desinficeres, skylles og skoldes.

Så skulle en sukkerblanding koges. Så øllet tappes fra min store gærspand ned i mine flasker og så skulle de alle sammen have et skud sukker fra min engangssprøjte, som jeg endelig fik vristet fra et apotek i går.

På det brygkurset på Fuglebjerggård, hvor jeg deltog meddelte Per Kølster, sådan en passant, at tapningen jo foregår med en hævert.

I min naivitet forestillede jeg mig, at en hævert er sådan et stykke gummi/plastikslange de onde altid bruger i billige film til lige at stjæle benzin fra en intetanende bedsteborgers tank.

Derfor var jeg resolut i Animals ’R Us eller hvad nu de der kæmpe kæledyresbutikker hedder, hvor jeg fandt et fint grønt stykke slange til noget akvarium-værk.

Den virkede bare ikke. Jeg kunne selvfølgelig sagtens suge en mundfuld op, men derefter løb øllet ingen steder.

Nu var gode råd dyre. Jeg tog chancen og tappede øllet gennem den lille hane i bunden af gærspand. Den kunne jeg af gode grunde kun steriliserer ude fra, den skal nemlig afmonteres inde fra for den store rengøring.

Der er altså en risiko for, at alt mit øl går krakkemut pga bakterier fra hanen. Og derudover skal jeg hilse at sige, at det er svært at lege laboratorium i et almindeligt køkken og holde en ubrudt hygiejnekæde.

Respekt for gårdhusmødrene, som lavede drikkeligt øl til folkeholdet uden at slå dem ihjel med grumme bakteriestammer.

Hvordan smager mit øl så? Foreløbigt fantastisk – lige som jeg kan lide det med den kraftige, bitre smag af humle, som er India Pale Ale’ens særpræg.

Om fem-seks uger skal der være fest med stegt kød og koldt hjemmebryg, hvis ikke alt er rådnet for mig. Juhu.



5 kommentarer:

Ella sagde ...

En hævert virker ved at udløbet på slangen er lavere end indløbet. Så suger du til slangen er fyldt og så løber det selv. Er det til at forstå? Hvis du har beholderen på bordet og flasken på gulvet, vil hæverten virke. Vi bruger altid systemet når vi tømmer vores havedam.

Andrea sagde ...

Kære Ella,

Tak for op/forklaringen.


Jeg må have undladt at holde slangen langt nok under gærspanden - eller også var slangen for lang - løb gjorde det i hvert fald ikke.

Karen >:)

Sifka sagde ...

Jeg er fuldkommen flad af grin. Jeg forestiller mig bryggerkonen stå og suge øl op i kæmpesugerøret. Og hun blev mere og mere overrislet:))) Nej, undskyld, men jeg ka' ik' la' vær'!
HAHAHA!
Nå, nu har latteren lagt sig: tillykke med dit øl jeg håber I kommer godt igennem krisen.

Andrea sagde ...

Hmm, ser faktisk ud som om en eller anden tosse har snuppet en ordentlig slat af hver flaske.

Det var ikke mig ;)

Seks uger er lang tid at vente - men min skolelærer familie vil nok sige, at det er lige når de skal på arbejde /i skole igen.

Marianne sagde ...

Hvor ser det da indbydende ud. Det må du da virkelig glæde dig til, til de er klar til brug. Jeg håber de blive gode :-)