lørdag, september 22, 2007

Mere skild end padde ;-)


Efter halvanden times længselsfuld venten og hyppig banken på min form, tog jeg andre metoder i brug og vippede lidt med en spids kniv i gumpen på mine padder.

Ikke en af dem er kommet hel ud af sit padde-hul - rigtig mange har mistet noget af deres skjold. Den på billedet er ganske repræsentativ, men de smager fantastisk.

Og jeg tror, det faktum at de er fine og blanke betyder, at chokoladen havde om ikke den perfekte, så tæt på, temperatur.

Næste gang laver jeg nok romcremen af to æggeblommer frem for en, så den lige kan få et strejf mere rom - og så skal der researches lidt på, hvorfor de vil blive i deres huller ;)

Er jeg skuffet?

Ikke et øjeblik, det ville da være sært hvis jeg kunne udføre et fag perfekt i første forsøg - og heldigvis har jeg jo ikke markedsført padderne endnu, eller sagt mit arbejde op for at ernære mig som chokolademager.

12 kommentarer:

Marianne sagde ...

Jeg syntes den se helt fantastisk fin ud! Jeg sagde faktisk, Nøjjj højt for mig selv :-)

Hvor ser de fine ud og tænk du i føste forsøg kunne få en smag frem der minder om den rigtige.

FLOT FLOT FLOT

Ella sagde ...

Fantastisk, Andrea - jeg ville blive rumlefed, hvis jeg selv kunne lave padder. Det er mit yndlingsslik :-)

Sifka sagde ...

Husejer, du er Paddemesteren selvom, at padderne ikke ville slippe formen.

Jeg savler uden at ane, hvordan de smager. Stoler blindt på dig.

Anonym sagde ...

Din padde ser fantastisk ud - jeg er virkelig imponeret! Håber du løser problemet med, at de er svære at få ud af formen. Er smagen til 6 stjerner ud af 6?

Andrea sagde ...

Indrømmet, dyret ser lækkert ud, tak for jeres roser.

@ Marianne - smagen er helt på toppen!

@ Ella - gætter på, at mine har færre kalorien end originalen fordi chokoladen har højt kakaoindhold, men slankemad bliver det ganske rigtig aldrig.

@ Sifka - jeg tror nu kun, jeg er paddelærling, og det er ikke bare falsk beskedenhed, men om et par forsøg, kan du måske kalde mig Paddesvend ;)

@ Madame - formproblemerne skal nok blive løst og smagen er faktisk tæt på 6 ud af 6

Elsker den voldsomme smag af kraftigere chokolade end dem kommercielle producenter bruger. En smule mere power på rommen og så er den der.

Det bedste ved det hele er, at de er ganske mættende. Tror ikke man kan spise flere end to, før man har fået nok.

Størrelsesmæssigt ligger de mellem mini og kæmpe padden.

Kagekonen sagde ...

WOW, hvor ser den lækker ud, og hvor er det fantastisk at du faktisk ramte smagen i første forsøg.

Jeg har engang hørt et trick til at få chokolade ud af formen, men kan selvfølgelig ikke huske det nu. Giv lige et praj, hvis jeg skal spørge mine "kage-venner".

Anonym sagde ...

Husejer, er du helt vimmer mand ... Er du klar over at udenlanskere ikke har let adgang til chokoladeskildpadder, de eksisterere ganske enkelt ikke på denne side af det irske hav ... Jeg forudser et DIY (Do It Yourself) skildpaddeeksport-kit-salgskoncept ... NAMS, hvor ser det lækkert og flot ud!!!

Andrea sagde ...

@ Kagekonen - du må meget gerne spørge dig for. Jeg kan ikke forestille mig, at man ligefrem kan smøre formen med noget, men et godt trick, vil blive påskønnet.

@ Irene - jeg ville også få skildpaddeabstinenser, hvis jeg var for langt væk for længe.

Og man kan også få forme til chokoladefrøer ;)

Zette sagde ...

jeg bliver til stadighed imponeret over dit arbejde, din tålmodighed og omhu. Det er virkelig fantastisk! - Kan de spises til øl?

Anonym sagde ...

Jarhmen de der sjo-ko-ladefrøer er SLET IKKE på valutahøjde med padderne ...

Mette H. sagde ...

Jeg tror formen skal smøres med en neutralt smagende olie. Men måske Kagekonen kommer med et andet råd. Men det er godt gået i første forsøg. Jeg er spændt på forsættelsen.

chokomanen sagde ...

Fantatisk projekt du her har sat i søen. Danmark nationalslik ud til folket, Giv os magten tilbage...

Når skjoldet har svært ved at slippe formen kan det skyldes forskellige ting:
• Dårligt tempereret overtræk
• For høj afkølingstemperatur
• For tyndt lag i formen

Med hensyn til dine brudte skjold, tror jeg det skyldes den tid formen har været fyldt med chokolade.
Det er normalt afhængig af hvor massiv en form du har (mere massiv = kortere tid, da chokoladen hurtigre stivner), samt hvor tyk skal du ønsker stykket skal have.
Typisk har jeg formen fyldt ½ til 2 minutter, for at danne en passende tyk skal.
Iøvrigt kan det være svært at temperere chokolade i små mængder (under 400 gr). temperaturen ryger for nemt op og ned.

Det ultimative danske gode råd -chokoside er hos importøren af callebaut chokolade (bruges af professionelle) http://www.hoejrup-foods.dk/raad.htm

held og lykke med dine næste forsøg.

Husk - chokoladefolket har det sjovere end håndværkere, vi spiser vores fejltagelser, og smiler stadig. :-))