torsdag, august 23, 2007

Citronmånerne har den farve citronmåner skal have


Ved midnat begynder min sommerferie, tre endnu uplanlagte uger som jeg har gået og længtes efter et stykke tid nu.

På min arbejdsplads er det kotume, at man giver kage, når man skal på ferie. I hvert fald til de nærmeste kolleger.

Så fra morgenstunden har jeg bagt, citronmåner. Som altid må man kunne improvisere i denne ende af verden. Ingen gul frugtfarve i miles omkreds og ikke engang en citronvand, som måske kunne have lavet en fesengul glasur. Men farve skulle månerne jo have, så de blev blå.

Selve kagen er Camilla Plums fantastiske citronkage med birkes, som stammer fra bogen Mors Mad.

Den bages således:

  • Tænd ovn på 165 grader
  • Sæt 250 g smør til blid og langsom smeltning. Når smørret skal bruges, skal man kunne stikke en finger i uden at brænde sig
  • 6 æg piskes hvide og skummende med 350 g sukker
  • Riv skallen af 3 citroner og pres saften af den første
  • Hæld citronskal, den ene citrons saft og 1 dl birkes ned til ægge-sukkermassen
  • Hæld 1 dl mælk og derefter smørret i
  • Til sidst skal 350 g hvedemel og 1 spiseskefuld bagepulver i.
Hæld massen i en smut springform - bag i 45-50 minutter - nogen gange mere. Tjek med strikkepind eller træspyd at dej ikke hænger ved og at midten er hed.

Imens den bager koges saften af de to sidste citroner med 2 dl sukker i en 10 minutters tid. Køl den af til kagen er færdig og hæld den over når kagen kommer ud af ovnen.

Når kagen er helt kold smørres en blå - eller gul . glasur på.

Hvis nu man ikke vil have birkes i, skal der lidt mere mel i. Men birkesene er faktisk det der gør kagen fantastisk, så prøv den først med.

2 kommentarer:

Marianne sagde ...

Rigtig god ferie. Jeg er lidt misundelig, selvom jeg lige har haft mig :-)
Jeg troede næsten du var taget på ferie, men så har du 'bare' haft aftenvagt ;-)

Kagen ser god ud!

Zette sagde ...

Den ser altså supersmart ud din halvsvenske kage.
Nyd din ferie i fulde drag. I øvrigt fedt billede af kattedyrene i dit tidligere indlæg. Synkronspisning har sin helt egen charme.