fredag, oktober 12, 2007

Strikkedæmon uddrives


Jeg er gået i gang med kauni cardiganen, men jeg må sige, at det har været en hård fødsel.

Jeg forestillede mig sådan en afslappet dag, hvor jeg strikkede derud af, mens kattene øvede sig i brug af den nye lem og ilden buldrede i ovnen.

Det eneste som gik efter planen var ilden i ovnen ;)

Kattene synes stadig at lemmen er et dejligt vindue - Kasper har dog været gennnem to gang for udadgående, når jeg vel at mærke har holdt plastikflappen åben for ham.

Og 266 masker er mange at slå op tre gang og tre centimeter ribbort med to farver er meget at stikke tre gange.

Men sådan gik det, for først stikkede jeg for tæt, så cardiganen ville blive for lille. Så kom jeg alt for langt uden at opdage, at hele baduljen var snoet og efter min bedste mening umuligt at sno tilbage, men endelig kom jeg i gang og fik strikket de første fire pinde firkanter.

Jeg har et lidt problematisk forhold til at strikke. Da jeg skulle lære det i 1. klasse slog håndarbejdslærerinden 10 masker orange bomuldsgarn op, viste mig retstrikning en pind hen, vendte og forventede at jeg kunne strikke videre.

Det kunne jeg ikke. Så i time efter time flyttede jeg mine masker frem og tilbage, frem og tilbage, mens mine klassekammeraters halstørklæder blev længere og længere og stribede i to farver.

Til sidst blev det selvfølgelig opdaget og så blev jeg hentet op til lærerinden, anbragt på hendes skød og så tvangsstrikke hun med et fast greb om mine hænder, mens min kammerater grinede.

Jeg fik det lært, men det blev aldrig sjov. Sidenhen har jeg kun strikket lidt sokker og lidt fingervanter.

Men nu vil jeg være god til det.

Klokken 17 i aften har vi første sammenkomst for kvinder fra blogverdenen, der kan lide øl. Det glæder jeg mig meget til.

Før det skal jeg til Roskilde og spise frokost med gode kolleger, så jeg tror ikke jeg bliver færdig med cardiganen i dag ;)

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er det flot, det du har strikket! Jeg kan genkende det med, at det var ydmygende at lære at strikke i skolen. Jeg snød med hækletøjet - det blev ujævnt og meget grimt, men jeg smuglede det med hjem, hvor min mor hæklede tasken i muslingemønster færdig. Gudskelov blev jeg ikke afsløret. God fornøjelse i aften :-)

Liselotte sagde ...

Så smukt et stykke strik må også gerne vare lidt længere, synes jeg ;-)

Sjovt som mange af os kan fortælle kedelige og traumatiske historier om de timer, hvor vi i skolen skulle lære at strikke. Jeg HADEDE det og opponerede ved at strikke det absolut grimmeste halstørklæde i klassen. Hjemme hos farmor jonglerede jeg hjemmevant med 5 pinde og frembragte den ene sok efter den anden, men i skolen var mit stille oprør et gyseligt, retstrikket halstørklæde, som ingen nogensinde kom til at bruge...

Marianne sagde ...

Rigtig god fornøjelse. Nu er kl 17 og I er sammen til øl. :-)

God fornøjelse med strikketøjet

Anonym sagde ...

Det er vildt flot, og noget skønt garn i nogen smukke farver. Håber du snart får et mere afslappet forhold til det. Men det er også et ambitiøst projekt, du har kastet dig ud i til en start!!