tirsdag, maj 13, 2008

Sats på den gale skytshelgen


Forleden var Nille så venlig at oplyse, at der findes indtil flere skytshelgener for havebrug. Hun nævnte sankt Rosa af Lima og sankt Dorothea.

Nu lød det som en oplagt tanke, at lade mine bønner beskytte af en kvinde fra Lima, så hende valgte jeg uden videre.

Men jeg valgte den forkerte.

Et nærmere studie af denne Rosa, viser, at hun pinte og sultede sig selv ihjel. Faktisk får hun ham den blege fra Da Vinci mysteriet til at ligne en tøsedreng.

Nu er jeg ikke katolsk, men sådan almindelig kulturkristen, så jeg forstår ikke helt systemet med helgenkåring, men jeg har svært ved at acceptere – og tro - at nogen gud skulle forlange af mennesker, at de skal skade sig selv fysisk.

Jeg vil nu i stedet sætte min lid til Dorotea – og hun har noget at arbejde med, kun en smule rucola og pluksalat titter frem over den fede muld med stinkende svensk økogødning ;)

For at være på den sikre side kan det være, at jeg også må anskaffe mig en skriggrøn havenisse.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

jeg ville satse mere på den skriggrønne havenisse, han er godt nok ...øh tja hva ska jeg sige...anderledes?

Zette sagde ...

Jeg vil altså snuppe den i blå. Blåt er altid pænt, som det siges i min familie og i havenissegenren er den da nuttet.

Unknown sagde ...

haha mann - for nogle fede nisser!!

sådan én kan sku da kun bringe go' karma ind i den der have ;0)

Andrea sagde ...

Folket har talt - nissen er blevet bestilt.

Men altså Zette - der findes da ikke blå nisser - de hedder jo smølfer - så den er grøn og haveagtig ;)

Den vil blive indkittet sammen med de lyserøde vindspil til kun 15 kr. (Og så forstår jeg ikke Sifkas snak om mig som en hippie)

Marianne sagde ...

Sæt din lid til Dorotea, hende ville jeg satse på ;-)

Og den grønne havenisse!

Gitte sagde ...

Måske har du netop fat i den helt særlige kombination af vækstfremmende beskyttelse for avl af rucola og pluksalat. Jeg tror på Dorothea, stinkegødning fra Sverige (SKAL nemlig være fra Sverige ;-)..) og den helt særlige nuance af skriggrøn havenisse.
Bare vent til havenissen ankommer så går væksten topbansai !!

Sifka sagde ...

Jubi, for grøn havenisse! Ikke de der blodfattige folk med hvide hænder, nej yrk!

Er du sikker på at du kan klare indkitningen alene? HVARRR?

Nille sagde ...

Jeg er sikker på, at en skriggrøn nisse gør jobbet bedre på dine ikke-katolske breddegradder, Husejer ;-)

Glæder mig til at se hans resultater!!!