søndag, maj 11, 2008

Nu hjælper kun bønner


Først tirsdag eftermiddag, mens Sifka akklimatiserede sig i Asserbo, fik jeg plantet mine kulørte italienske bønner og lidt rød peber. Der var nok en grund til at projektet blev udskudt og udskudt - jeg ventede på Sifkas sikre hånd til at skrive plantepinde!

Samtidig blev plantefontænen tilplantet. Så nu har jeg borlottibønner, gule bønner, blå bønner, sød peber, pluksalat, radicchio salat, ruccola, franske karotter og stribede rødbeder i jorden.

Foruden en runde jordbærplanter, men de bærer jo nok ikke i år.

I går kørte vi omkring Fuglebjerggaard, da Sikfa skulle retur til stenbroen. Der fik jeg købt tre tomatplanter, to chiliplanter, en lille tallerkensmækker, marokkansk mynte og en enorm blomstrende potte purløg.

Så med kartoflerne, de to slags løg, jordskokkerne, rabarber og peberrod i beddet skal jeg vist bare læne mig tilbage og vente på, at naturen går sin gang. Findes der en helgen for havebrug?

Sifka mente i hvert fald, at bønnerne skulle have en ceremoni i drivhuset, så du har fået en snor med hullede strandsten og en stang røgelse.

Det er måske derfor at de her femte dag, stadig ikke har stukket hovedet over mulden?

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

fantastisk plantestativ , glæder mig til at se afgrøder derfra :-)

Sifka sagde ...

årh hvad!! du må ud og fyre noget mere røgelse af;)

Marianne sagde ...

Så flittig, så flittig!

Det bliver virkelig spændende at følge med :-)

Anonym sagde ...

Hvor har du været flittig, og hvor ser det smukt ud! Hyggeligt at høre, at Sifka har oppe nordpå ;-)

Nille sagde ...

Der er flere helgener for havebrug - Sainte Dorothée og Rosa af Lima! Om hun har opfundet Limabønnen ved jeg nu ikke ;-) Men din have ser nu fin ud til at kunne klare sig uden guddommelig indblanding!