søndag, maj 25, 2008

Fra de sydlige himmelstrøg


En artikel på Politikens hjemmeside i morges om hummus satte en kædereaktion i gang i Asserbo.

Jeg har det svært med mad, der skal tilberedes over flere dage, så hjemmelavet hummus bliver det sjældent til. Men Irma har et udmærket produkt, som både smager frisk og er tilpas grov i det til min smag.

Jeg vidste, at der i bunden af mit køleskab og fadebur befandt sig råvarer og snydeprodukter til hjemmebagte pitabrød, hummus, nystegt falafel, chiliyogurt og en finthakket salat af forårsløg, tomat, agurk og rød peber med hakket mynte og koriander foruden lidt salt, peber, olie og citonsaft.

For lidt siden kunne jeg så bide ind i det stadigt lune brød med godt fyld.

Falaflen er et pulverprodukt også fra Irma, for her er jo samme problem som med hummusen, der skal udblødes kikærter i god tid i forvejen.

Bedst af alt. I aften kan det blive til et pitabrød med noget shawarma-agtigt oksekød i stedet for falafel.

Det bliver godt.

Og imens drikker jeg spandevis af koldt vand med citronsaft og frisk mynte og føler mig hensat til langt varmere himmelstrøg end disse.

6 kommentarer:

Nille sagde ...

Jeg har det præcis som dig - når lysten melder sig, skal der helst ske noget - NU! Det der med at planlægge, hvad jeg har lyst til om 1-2 dage er altså lidt svært.... men der er da heldigvis i nogle tilfælde 'erstatningsvarer', der er mindst lige så gode! Lækkert ser det ud - og det ser også meget sydlandsk ud. Ikke rødternet dug... meeen.... ;-)

Kagekonen sagde ...

husejer, kikærter på dåse er en rigtig god løsning, når man er impulsiv... det lyder fantastisk med hjemmebagte pitabrød, jeg plejer at tage det lave gærde og købe dem, og synes altid de smager af pap :-( Jeg har i øvrigt falafler i fryseren, fra min sidste tur i Inco...

Anonym sagde ...

Det ser afsindigt lækkert ud! I Kvickly har de falafel fra Nutana, og de smager rigtig dejligt.

Anonym sagde ...

Uhmm. Det hjemmebagte varme brød er grundlaget for alt godt.

Anonym sagde ...

Som ex-vegetar er falafel en favorit, og alle nævnte løsninger er gode. Selv tyede jeg til Nutana's der netop fås i Kvickly. Men ellers er kikærter på dåse fint.

Jeg har ingen erfaring med at bage pitabrød, og har ikke fået længe. Kan være, jeg snart skulle prøve....

Andrea sagde ...

Tak for gode råd om dåsekikærter og Nutanas falafel.

@Deborah og Kagekonen

Jeg synes faktisk, at det er ulejligheden værd at bage pitabrødene selv.

Jeg brugte 20 gram økogær til cirka 200 ml koldt vand, noget af det var dog valle fra noget yogurt.

Derefter smed jeg lidt salt og spidskommen i og så ellers bare mel.

Ælte til dejen er smidig og fin.

Lad den hæve til dobbelt størrelse og så rulle ud i passende størrelse.

Jeg kan godt lide at lave mine mere aflange end runde, nemmere at fylde.

Supervarm ovn, 250 grader, bagesten om en sådan haves ellers medvarmet bageplade, ind med brødene og bage til de er hævet op og svagt lysebrune.