mandag, juni 23, 2008

Naturens egen bodyscrub


Kattegat var godt nok vildt og voldsomt i dag. Som en tequila slammer, der var løbet amok.

Når man insisterer på at bade, når det passer en, betød det i dag, at jeg måtte nøjes med at lade mig kaste rundt i brændingen på første revle, for der var simpelthen ikke andre mennesker på stranden end mig, og så er det dumt at tage chancer.

De noget voldsommere bølger ude på anden revle, trak dog voldsomt, men jeg var fornuftig.

Vandet var heftigt, fuld af sand og med en meget ringe sigtbarhed. Helt uden parabener og andet djævelskab, fik jeg peelet gammel og træt hud af hele kroppen, ganske gratis.

Mågerne trippede rundt i havstokken bag mig og pikkede efter, hvad måger nu pikker efter.

Stranden er på få dage forandret totalt. Sandet fyger så voldsomt rundt, at man får sandblæst anklerne, når man går. Hvor der før var rolige stenfri sandbanker, ruller stenene nu i dønningerne.

To skatte lå og ventede på mig og mit wannabe Sifkafad: En lille stykke drivtømmer og en hel skal fra en stor knivmusling med en lille blåmusling på som siamesisk tvilling. Det var fint.

Helt oppe i klitrækken er der også sket forandringer. Den før noget stejle nedgang fra toppen af klitterne til forstranden er nu behageligt rundet, men pludselig forstod jeg en smule mere af, hvordan forne tiders sandflugt på egnen har kunnet udvikle sig så katastrofal.

Jeg cyklede omkring lejet på vej hjem for at købe Pussi-slim til kattene. Det vil sige først fór jeg vild i verdens mindste plantage og forliste såmænd mit badehåndklæde ved samme manøvre. Jeg er ikke et skovmenneske.

Lejet var ved at klæde sig til aftenens fest med flag og gode menuer på restauranterne.

Jeg skal for andet år i træk arbejde på denne festlige aften. Kan hænde jeg slår et smut om stranden i aften ved midnat og kigger på en glød eller to.

5 kommentarer:

Sifka sagde ...

Du er vist en rigtig sej vikinge havkvinde, der du! Jeg synes nok, at jeg anede et fad på billedet i går, og jeg var lige ved at råbe på billeder, hvilket jeg helt uopfordret fik i dag. Det ser fint ud, men næste gang jeg kommer til stranden, VIL jeg også finde en knivmusling!

Skt.Hansaften, tja, jeg tror, at jeg bare skal være hjemme i hytten her med fut i Sifkafadet:)

God arbejdslyst;)

Zette sagde ...

Trods beskrivelsen får jeg altså også lyst til at gå i vandet - snart.

Nille sagde ...

Gggrrrrr... hvor varmt var det vand? Men ideen om scrubben er nu ret tiltalende synes jeg! Og hvis der er et fad med stearinlys at varme sig ved derhjemme så kunne det vel gå an at dyppe legemet ;-)

Marianne sagde ...

Det lyder så dejligt og beroligende, din beskrivelse, selvom det blæste noget!
Tænk at må så tøt på havet, det må altså give mere ro i sindet og sjælen.
Sådan har vandet det i al fald på mig :-)

Anonym sagde ...

Hvad var det for et arbejde, der var så nødvendigt? Jeg gætter på at der ikke var ret mange gløder tilbage, der har været så meget sol at vores bål var aldeles tørt og hurtigt brændt af.