tirsdag, juli 08, 2008

Dessert


Kager og søde sager har aldrig været min største svaghed (det er derimod børneslik) og langt de fleste desserter klarer jeg mig fint uden, men jeg holder meget af at frembringe det søde køkkens klassikere.

Lørdag aften, efter grillgeden, kastede Sifka og jeg os ud i en desserttallerken. Noget blev rigtig godt, noget blev fint, noget slæbte an og noget mislykkedes næsten totalt.

Lavendelisen blev fremragende. Sifka kogte simpelten bare en deciliter mælk med frisk lavendel plukket i min have. Lavendel, som faktisk ikke var voldsomt sprunget ud.

Derefter blev det røde køkkenmirakel sat over med to æggeblommer og en halv deciliter sukker til en smuk bleg æggesnaps åbenbarede sig.

Så blev lavendelmælken hældt i, sammen med lidt friske lavendelblomster og flødeskum af en kvart piske.

Hver time de første to i fryseren blev der vendt i massen og så var der is. Den blev serveret på en mandelkage, som faktisk var tænkt som et kræmmerhus, men simpelthen ikke kunne bukkes fordi den var alt for blød.

Dertil to macarons - den lyse lagt sammen med rabarberkompot og smeltede marshmellows, chokolademacaronen lagt sammen med flødeskum tilsat friske hindbær og så ellers en lille bunke af de røde bær fordelt rundt på tallerkenen.

Det var godt, det var voldsomt sødt og ingen af os spiste op ;)

7 kommentarer:

Sifka sagde ...

Og gæt lige, hvem der gad igen?

Kagekonen sagde ...

årh mand... hvor lyder det lækkert. Jeg gad godt sætte tænderne i en rabarber-marshmellow-macaroon... slurp...

Nille sagde ...

Jeg er totalt imponeret over Jeres macarons!!! Heller ikke specielt dessertglad - men den der marengsklæbrige agtige konsistens kombineret med spændende smage - det kan jeg altså ikke stå for! De ser fantastisk flotte ud!

Anonym sagde ...

Hvor lækkert!!!
jeg bliver simpelthed nødt til at prøve at gøre jer forsøget efter, måske i weekenden.
Det lyder godt nok lækkert!

Marianne sagde ...

Uhhmmmmmmm... det ser lækkert ud!!!
Jeg er jo vild med alt sødt og kan spise meget af det :-D

Det ser så godt ud

Madame sagde ...

Det ser virkelig fristende ud! Der er da et par rigtige kogekoner gemt i jer to piger :-)

Anonym sagde ...

Spiste dere ikke opp? Da er det synd at ikke jeg var der og kunne ta restene :-)