torsdag, februar 28, 2008

Solnedgang, tunnelsyn og fish tacos


Solnedgang over det vestlige Houston fra mit hotelværelse på 19. etage venligst indfanget af min computers indbyggede webcam. På mange måder har jeg været helt oppe eller helt nede i dag ;)

Det viser sig nemlig, at der er en ualmindelig god grund til at de eneste mennesker man møder, når man går rundt i byen er dørmænd, fejemænd, skraldemænd og posemænd: De andre går rundt nede under jorden.

Under hele downtown området er der et tunnelsystem. Simpelthen fordi det er for varmt om sommeren til at bevæge sig uden for. Meget interessant tanke, som jo også kunne bruges i byen med stort snefald og måske er det.

Efter et besøg på Houston Chronicle - USA's fjerdestørste avis - gik jeg og en medkursusist hele vejen retur til hotellet under jorden. Der er meget rent og velordnet dernede, ikke en bums at se og tonsvis af fastfood steder, så duften er en blanding af den sædvanlige parfumerede amerikanske air condition luft og stegeos.

Derefter fandt vi en mix mex restaurant, hvor jeg fik smagt fish tacos, som tit optræder på film og i tv-serier. Såmænd bare en blød tortilla med salat, salsa og stykker af steget fisk. Men alt var hjemmelavet og lækkert og så var det bare en helt almindelig størrelse servering og ikke en, der kunne brødføde Peru i en uge. Stedet havde naturligvis også nogle gode halvliteres margaritas med knust is og masser af frisk lime.

Her til morgen sneg jeg mig afsted til McDonalds for at mine intellektuelle medkurister ikke skulle se min fornedrelse. Jeg har nemlig en svaghed for deres egg mcmuffin morgenmadskonstuktion.

Den er nem og lækker at lave selv: En engelsk muffin fra Irma ristes let og lægges sammen om et spejlæg stegt på begge sider og et stykke sprødstegt bacon.

McDonalds er det amerikanske samfunds troldspejl, men fine folk ser det ikke. Mellem 6 og 7 om morgenen er det daglejerne, rengøringsfolkene og gadens folk der hænger over noget varmt til et par kroner.

En meget beskidt mand gik rundt foran os alle sammen og rodede efter mad i skraldespandene.

Sådan noget kan jeg ikke tage, så jeg stak ham en seddel, som uden tvivl går til noget andet end mad, men ham om det. Frihed har han på den ene siden alt for meget af og slet intet af.

3 kommentarer:

Marianne sagde ...

Jeg kan lide at læse du listede afsted til McDonalds morgenmad. Det har jeg ikke prøvet, men måske næste gang i NY :-)

Sifka sagde ...

Det var tarveligt!! At skrive om halve litre margeritas, når jeg sidder her dehydreret, efter Neil Young koncert i Falconer, hvor det hurtigt blev MEGET varmt.

Jeg er imponeret over at du 'skyder' med dit webcam:)

Fortsat gode oplevelser.

Anonym sagde ...

Det er meget spændende at følge med i, hvad du oplever 'over there'! - det er vist de store kontrasters land, som jo også Jacob Holdt har fortalt om og fotograferet. Tænk at man kan gå i gange under jorden, det anede jeg ikke. HÅber du har krudt til fortsat at fortælle om dine oplevelser.