torsdag, marts 05, 2009

15 år tilbage i tiden


Tilbage i 1994 havde jeg sidst min jævnlige gang på et møntvaskeri.

Nu hvor min egen maskine vedholdende lyser F07, som betyder tilkald reparatør, er jeg tilbage blandt plastikkurve på hjul, kasser med glemte sokker og den helt særlige duft af organiseret renhed, som er mit nærliggende vasketerias - og alle andres.

Gram kan ikke blive enige med sig selv om, hvornår en reperatør har tid til at tage sig af mit F07-problem, som firmaet tydeligvis ikke finder alvorligt.

Og jeg forstår ikke, hvordan en vaskemaskine købt for to et halv år siden og benyttet af en husholdning på en person, allerede kan være gået alvorligt i udu.

Det kan jeg så filosofere over, på den nærliggende vasketeria som tidligere er blevet besunget af Stenstrop - det er også et fint sted.

Flotte zebrastribede stole (medbragte derfor af designhensyn en zebrastribet vasketøjspose), masser af gamle ugeblade, en hel reol fuld af kiosk- og anden litteratur og ingen kamp om hverken maskiner eller små plastikkopper til skyllemiddel.

Det er nemlig sådan jeg husker vaskemartyriet fra dengang - at der aldrig var tørretumblere nok og at skyllemiddelkopperne aldrig var at finde. Nu er skyllemiddel ikke af afgørende betydning for at kunne vaske, men alligevel.

Dernæst husker jeg også, at folk dengang fandt det helt i sin orden at ryge, mens kogevasken keglede rundt i 7 kg maskinen. Det gav et sært indklima - og betød at det gjalt om at få lagt sit tøj sammen i en ruf, før det begyndte at lugte mere af røg end af vaskepulver til blødt vand.

Ryge må man heldigvis ikke mere.

Det forekommer mig desuden, at maskinerne er blevet hurtigere. I hvert fald havde jeg knap fået læst alle de opbyggelige sentenser rundt på væggene færdige, før maskinlugerne sagde klik, og jeg kunne drage hjem til egen tørretumbler.

Denne sentens kunne være skrevet om og til finanskrisen:

6 kommentarer:

Zette sagde ...

Jeg må sige, at din beskrivelse vækker minder frem fra min studietid - men beskrivelsen vækker altså også medfølelse. Alligevel federe at få det klaret hjemme, så man kan dappe kattemaveskind eller lave køkkenkreationer i mens. Held og lykke med GRAM-folket!

Vibeke sagde ...

Jeg syntes altså, at det er ret tidligt, at din maskine går i stykker! - Jeg tænker med skræk på, om det vil ske hos mig om to år, jeg har skiftet alle mine maskiner ud, så jeg kunne tage mere hensyn til miljø osv. nå ja, og så gør det da heller ikke noget hvis el regningen går ned.
Men alle besparelser, kan jo ligge på et meget lille sted, hvis skidtet går i stykker når garantien er udløbet!
Mvh. VIbeke

Nille sagde ...

Jeg har minder om en fjern ungdom med en kæreste på Amager - og ingen vaskemaskine. Vi gik på vaskeri søndag aften - medbragte Backgammon og stearinlys og hyggede os gevaldigt!

Men det er nu også rart med den hjemme hos sig selv - men gerne lidt længere end 2½ år!!!

Marianne sagde ...

Sikke en skønt billede af vaskemaskiner.
Jeg mindes det, når vi kom hjem fra en ferie og der skulle vaskes i bund efter 6 mennesker.
Så tog jeg med min far på vaskeri :0)

Tina - omme i London sagde ...

Joesses, hvor har jeg tilbragt mange timer paa vasketeria, for maskinerne tog altid en EVIGHED! Fedt billede. :)

Anonym sagde ...

Velkommen i fjernvaskernes klub - men forstår godt, at du er Gram i hu ...