onsdag, april 23, 2008

Manualer


Anne skrev i foregående indlægs kommentar, at hun håber jeg har det bedre med manualer, end hun har.

Den har jeg tænkt lidt over. Anne læser vist først en manual, når der ingen anden udvej er. Sådan har jeg det ikke.

Jeg bliver dog meget irriteret over lange manualer til fx en frituregryde. Come on, how hard can it be?

Jeg bliver også altid dybt forundret over, at manualer til fjernsyn og dvd'ere og den slags skal være metertykke, mens manualen til fx en MacBook Pro ikke er tykkere end en lille reklame.

Da jeg i sin tid købte min Jeep læste jeg manualen fra ende til anden og morede mig over et ret langt afsnit om, hvordan man tager en sikkerhedssele på.

Det er nemlig ikke sådan bare lige til. Det er meget vigtigt at sele hviler på hoftekammen og på nøglebenet. Det betyder nemlig, at man undgår indre skader ved en ulykke og kan nøjes med lidt brækkede knogler. (Og at producenten vil vinde ethvert sagsanlæg under henvisning til forkert brug af sikkerhedssele.)

I manualen står intet om, hvad man skal gøre, når man pludselig mister speedometer og alle lamper for svigtende bremsekredse lyser op, mens man kører stærkt på motorvejen. Det har jeg prøvet to gange. Det er helt harmløst, men dyrt i reperation - det er en lille fjollet sensor på baghjulene, der svigter - og man kan sagtens bremse, men indtil man holder stille første gang, er det nervepirrende.

Jeg er nået frem til, at manualer skal være afpassede i tykkelse og kompleksitet efter, hvor kompleks en opgave apparatet skal udføre. Det kunne tv- og dvdfabrikanter lære af.

Og så har fanden skabt defensive amerikanske manualer, som i virkeligheden handler om ansvarsfraskrivelse fra fabrikken og ikke om at hjælpe forbrugeren.

Så ja, jeg har til morgen læst i den ikke voldsomt tykke manual til mit kamera og lært en masse, jeg aldrig selv ville have gættet. Fx at jeg har 5,7 gange optisk zoom, hvis jeg ændre filstørrelsen på billederne.

Så nu skal jeg vist på fotosafari!

4 kommentarer:

Kagekonen sagde ...

jeg læser (nej nærmere bladrer) også manualer og finder tit nyttige oplysninger, som jeg så kan "slå" husbonden i hovedet med, når teknikken ikke virker ;-)

Pøj-pøj med kameraet, jeg bliver helt misundelig.

Sifka sagde ...

Nåmen, når du har sat dig ind i tingene kan du måske fortælle mig noget om mine kameraer;) God tur:)

Liselotte sagde ...

Jeg ville ønske, at jeg KUNNE læse og forstå en manual, men hjernen brænder sammen under hvert eneste forsøg. Jeg er praktisk begavet - hedder det vel - og skal bare have tingene vist én gang, så kan jeg dem, men jeg fatter ikke en meter af en manual. Øv :-(

Anonym sagde ...

:-D jeg river først alt ud der står på "sprog"...så er der da kun det danske at tage sig af...og er det over 5 sider, så venter jeg på OM der skulle opstå et problem... ti hi nå nej det hedder vist LOL