søndag, maj 27, 2007

Bagels med laks og hvidløgsflødeost


Det har i sandhed været en stille dag på matriklen.

Bortset fra en lidt blodig start, hvor først den ene kat bragte en død fugl hjem og den anden derefter ankom med en stakkels lille skambidt spurv, som jeg måtte give en hurtig og nådigere død, end som legetøj i bryggerset.

Jeg er gået i gang med min egen lille film maraton: Kill Bill 1 og 2. Jeg er vild med de film.

Stilstanden er så total, at jeg ikke engang har formået at trække mig de 167 meter til nærmeste butik og købe noget til aften, men så var det min hjerne fik et klart indfald: Du har hjemmerørt hvidløgsost, du har røget laks, du har rå løg og du har syltede agurker, du mangler bare bagels.

Sådan nogle kan man jo bage selv – og det er faktisk ganske fornøjeligt og resultatet aldeles fænomenalt.

Det er så vidt vides en gammel jødisk spise fra Østeuropa og det sjove ved bagværket er at det både skal koges og i ovn.

Jeg startede med 200 ml lunkent vand, salt, en teskefuld sukker og en halv pakke gær. Derefter æltede jeg mel i til en ganske almindelig brødkonsistens – jeg brugte en blanding af almindelige hvidt hvedemel og så en mere grov økologisk hvede. Mest af den hvide. Jeg ville nok ikke gå i gang, hvis jeg ikke havde mindst 500 gram mel i alt.

Dejen hævede i en halv times tid, blev slået ned og delt i seks klumper, som jeg rullede til kugler (sådan former jeg faktisk ikke boller, dem pakker jeg sammen så de har en glat flade opad og er lidt sammenfoldet i bunden) stak en pegefinger gennem kuglernes centrum og hoopla-hopede dem, til de lignede en bagel.

Efter endnu en 20-25 minutters hævning, hvor en stor gryde vand tilsat 2 spsk sukker blev bragt i kog, kogte jeg dem i hold af tre, så de havde masser af plads til at boble rundt. Tre minutter på hver side.

Derefter lige i en 200 grader varm ovn i 15 minutter – hvis man pensler med æg bliver de nok kønne og blanke, jeg ville ikke ofre et af mine to tilbageværende æg, som jeg har planer for til morgenmad.

Det sværeste er at vente de 10 minutter de skal afkøle, før de kan blive smurt med hvidløgsosten og belagte med laks, løg og syltede agurker.

2 kommentarer:

Sifka sagde ...

Det var da ikke det værste at ende op med. Jeg var også blevet inden døre, hvis beholdningen så sådan ud. Mims, hvor lækkert!

Andrea sagde ...

Jeg er en doven hund, indrømmet ;)

Men de bliver rigtig gode - meget bedre end sådan nogle dybfrost-bagels.