torsdag, maj 03, 2007

Ikke en pelsmus, en mus-mus


Jeg havde en veninde på besøg i dag. Hun har hverken set mit hus eller mine katte, så det var på høje tid, men godt nok noget af en rejse, når man ikke har bil.

Efter en passende frokost i haven med æg og sild, tørret skinke og røræg, hjemmelavet hvidløgsost på hjemmebagt rosmarinbrød foruden en formidabel øl fra Kongens Bryghus gik vi en tur til stranden.

Vejret var pragtfuldt og hele to nudister hoppede i bølgerne for øjnene af os.

Efter et smut om lejets ishus, og to store vafler, gik turen hjem til terrassen og kaffen og røverhistorier om kattene.

Ikke så såre jeg havde fortalt om Pingas nedlægning af en solsort, før Kasper strøg ind i huset med noget småt og brunt i kæften.

Jeps, en mus.

Som hverken var helt eller halvt død og undslap både ham og Pinga, som straks kom ham til hjælp.

Dette indtraf just som min veninde skulle køres til toget, så jeg kunne ikke gøre så meget andet end at efterlade de to små grå i angrebsstilling med blikkene stift rettet ind under skabene i mit bryggers, hvor musen sidste var set pilende ind.

Da jeg kom hjem var kattene ude og rende og musen ikke at finde.

Indtil den for et øjeblik siden løb tværs over stuegulvet ude fra køkkenet lige forbi to sovende katte – den havde kurs mod havedøren, men blev skræmt ind under reolen, da jeg forsøgte at nå døren for at åbne den.

Håber du har fundet en sprække ud i friheden, mus, og nu sidder i trygt museselskab og fortæller om dengang du undslap hele to katte på en gang.

Hvor mange liv har en mus?

0 kommentarer: