søndag, juni 22, 2008

Ged i gryden - kat i vasketøjet


Min gedekarry blev ikke spor for voksen og stærk. Den smager forrygende og der er nok til aftensmad på job i morgen også.

Dog ville den nok være blevet endnu bedre med en billigere udskæring og deraf følgende længere tilberedningstid.

Jeg lavede en krydderiblanding af:

  • 2 tsk garam masala
  • 1 tsk Madras karry
  • 1 tsk stærk chilipulver
  • 1 tsk stødt koriander
  • 1 tsk stødt spidskommen
  • 1 tsk gurkemeje
  • 1/2 tsk kanel
  • 1/2 tsk kardemomme
  • Frisk timian blev hakket og ditto en stor håndfuld friske røde tomater.
  • 3 fed hvidløg blev hakket fint, 2 mindre rødløg blev halveret og derefter skivet fra top til bund, 1 gulerod blev snittet i mønter, 5 små kartofler blev skåret i kvarte, en halv rødpeber blev skåret i småstænger.
  • Ca. 300 gram udbenet gedekølle blev skåret i firkanter.
Olie og smør blev varmet godt op i god gryde. Krydderiblandingen blev futtet af, før kød, timian, løg og hvidløg blev brunet. Resten af grøntsagerne røg i sammen med lidt vand og en stærk chilisauce - jeg var nemlig udgået for frisk chili ellers var sådan en blevet hakket og brugt i stedet.

Efter 25 minutters småkogning satte jeg over til ris og tilsatte samtidig karryen lidt fløde og masser af salt og peber.

Spist med mellemøstligt fladbrød og hakket banan til - over ris altså.

Mens retten kogte de første 25 minutter, kom jeg min nabo i forkøbet. Jeg klippede min hæk - i alt andet en højden, for den styrer hun. Så undgår jeg forhåbentlig en påtale, som sidste år.

Og imens benyttede Hr. Kasper sig af, at jeg bare havde smidt en armfuld rent vasketøj på sengen. Han havde vundet hævd før jeg opdagede det, så han ligger der endnu ;)

2 kommentarer:

Nille sagde ...

Gedekølle? Det lyder godt nok lækkert - hvor finder man det henne? Det får min mund til at løbe i vand den opskrift... mmmhhh...

Andrea sagde ...

Du har selv fundet svaret - i Irma.

Jeg gætter på, at du kan få ged i det fantastiske afrikanske kvarter i Bruxelles, som du har beskrevet.

I Uganda spiser de meget ged, så mon ikke også i i hvert fald dele af Congo?