tirsdag, april 17, 2007

Madlavning i det fri



Har været ganske praktisk og flittig i dag. Har fået gjort rent, vasket en masse blandt andet kattenes tæppe, jeg har lavet mad til flere dage og er netop nu i gang med en plade boller. (Faktisk første gang nogensinde jeg følger nogens bolle-opskrift, ellers improviserer jeg mig bare frem)

Det er også blevet til en tur til den nærmeste Irma, som ligger 15 kilometer borte.

Jeg har været forkælet i mange år, boet nær lækre og avancerede supermarkeder. Nu bor jeg et langt pift fra en Fakta.

Det er endu aldrig lykkedes mig at købe et eneste helt stykke kød i den butik. De har masser af hakket kød og ituskåret kylling, men aldrig så meget som en kotelet eller en bøf.

Meget mærkeligt, men hakket kød lærer som bekendt sulten kvinde at lede efter gode opskrifter på nettet.

Eftersom det, der er tilbage, når jeg træt svinger gennem Fakta efter en 11 timers vagt ofte er hakket svinekød, har jeg efterhånden arbejdet mig frem til en fin version af en asiatisk klassiker: Stegt svinekød med forårsløg.

I går vidste jeg ikke, at jeg i dag ville køre i Irma, så jeg havde faktisk 500 g hakket gris i køleren som skulle bruges.

Derfor blev dagens udgave frembragt udendørs i min tynde wok ever et kraftigt gasblus. Det er noget bedre end i en tefal “wok” på et glaskeramisk komfur.

Opskriften er simpel:

  • 500 g hakket svinekød (ok hvis det er halv kalv og flæsk)
  • 1 bundt forårsløg skåret i tynde skiver inklusive en pæn længde af det grønne
  • 1 finthakket chili
  • 1 tommelfingerstykke stort frisk ingefær finthakket
  • 1 stort fed hvidløg finthakket
  • 1 håndfuld champignon skiveskåret.
  • Rapsolie
  • Sesamolie
  • Japansk soja
  • Thailandsk fiskesovs
  • Indonesisk ketsjap manis
Varm en wok op til hed, hæld et par spiseskefulde neutral olie fx raps og derefter en spiseskefuld sesamolie. (Retten er faktisk ikke det samme uden sesamolien)

Svits kødet i olien, tilsæt chili, hvidløg og ingefær tidligt i processen, forårsløgenen lidt senere og til sidst champignonene.

Steg i en 5-7 minutter til kødet er stegt. Tilsæt derefter de tre både ingredienser - en spiseskefuld per styk og vent til al væden er fordampet.

Kødet kan spises over nudler eller ris. Vil være fint fyld i forårsruller, hvis man gider det og smager faktisk bedst når det ikke er glohedt. Jeg laver først nudler når kødet er helt færdigt og taget af ilden. Så passer den lune kød fint til de hede nudler.

Øl er godt til og et drys frisk koriander ikke af vejen.

0 kommentarer: