tirsdag, maj 27, 2008

Tankespring


For enden af stien tværs gennem Melbylejrens lyng ligger Kattegat foran en smuk klitrække og en passende bred strand. Det er min nærmeste vej til vandet. Turen kan gås på 11 minutter og cykles på 5.

Af en eller anden grund har jeg ikke været der så meget på det seneste, så i dag skulle det værre.

Rygsækken blev pakket med lidt mad, drikkelse og badetøj og så drog jeg af på det jeg kalder den store tur. Den er på 7,5 km, deraf de 3 langs stranden. Hvis man tager sandalerne af, er det gratis pedicure og fødder og underben føles som født påny efter sådan en tur.

Under mit frokoststop på et t-høfde kom jeg af en eller anden grund til at tænke på første gang jeg var i Berlin, og derfra sprang mine tanker til en speciel restaurant i selvsamme by, som serverer den mest fantastiske wienersnitzel med lun kartoffelsalat til, og så var aftensmaden lige som udtænkt.

En del af den store tur går ad Liselejes Kystvej, hvor der er særligt smukt og indtagende i denne tid. Hybenroserne blomstre så småt, og duften blander sig med syren og andre herligheder.

Jeg ved godt, at hybenrosen af en eller anden årsag opfattes som planternes svar på dræbersnegle - en indslæbt og agressiv art, som breder sig overalt.

Men eftersom den har gjort det hele mit liv, er den simpelthen indbegrebet af sommer for mig, og jeg smiler, når jeg ser den og husker de der mærkelige børneideer med at hybenfrøene skulle virke som kløpulver.

De gik vi meget op i uden at opdage, at de da ikke klør over hovedet.

Og ja, jeg fik dyppet mig legeme i bølgen blå. Eftersom stranden var tom, besluttede jeg at undlade kampen ind og ud af badedragten og bare komme i.

Men jeg havde overset Flyvevåbnet. Just som jeg steg op af bølgen igen, svingede en redningshelikopter ind over kysten. Håber ikke, at det hvide genskin har ødelagt nogle instrumenter :)

4 kommentarer:

Marianne sagde ...

Tænk du badede allerede nu.... det er jo ikke varmt!!!
Jeg kan ikke huske hvornår, jeg sidst var i vandet i DK...

Det er rigtig det med kløpulver :-)
Og Berlin, det vækker gode minder for mig også :-)

Anonym sagde ...

Haha, ja vi håber, at Flyvevåbnets instrumenter er intakte ;-) Hvor er du modig at gå i det iskolde vand. Men gåturen er jeg svært misundelig på. Måske jeg skulle prøve at lokke Monsieur med i dag ...

Kagekonen sagde ...

Du er så sej, Andrea. Det lyder som en pragtfuld gåtur du fik dig og din aftensmad skal man ikke kimse af, en god snitzel er så dejlig ;-)

Zette sagde ...

Det var dog en skøn tur, du har været på - og wienerschnitzel er skønt!