onsdag, oktober 24, 2007

I Europas hjerte


Berlin er indbegrebet af Europa for mig. Når jeg er der, føler jeg mig mere europæisk end noget andet sted, og det er en fornemmelse jeg godt kan lide.

Det er en by med enorme kontraster mellem skønhed og grimhed, mellem natur og kultur og mellem det gamle og det nye.

Min endagstur gav mig 9 timer til at suse omkring og suge til mig.

Der er ting, jeg altid skal - i KaDeWe, et smut omkring Hackescher Markt og det gamle jødiske kvarter og så skal jeg hen til Europas smukkeste plads Gendarmenmarkt. Ovenstående billede er taget ved en tidligere lejlighed.

Jeg havde også sat mig for at besøg et ret nyåbnet DDR-museum og at opleve endnu en ukendt bydel Hohenschönhausen, valgt tilfældigt på kortet over buslinjer fra Hackesche Markt.

Jeg er faktisk noget af et vanedyr, så i stedet for at lede efter et nyt sted til frokost indtog jeg den på Lutter & Wegner på Gendarmenmarkt. En stor supertynd wienerschnitzel med eddikelun kartoffelsalat til og en bajer.

Museet var rigtig sjovt og hvis Goodbye Lening og De andres Liv fængede - et spændende sted at opleve det tidligere DDR. Masser at se, høre og røre ved.

Hohenschönhausen var en rigtig DDR forstad med række på endeløs række af betonhuse, dog efterhånden i god stand og folk havde pyntet overdækkede altaner og udearealerne op, så det så helt hyggeligt ud.

Jeg elsker sporvogne og synes det er en perfekt måde at komme rundt på, der er ikke nær så mange pludselige opbremsninger som i bus og en behagelig afstand mellem stoppestederne, så man rent faktisk kommer frem også i myldretiden.

Jeg havde en god dag - og overvejer nu, hvor jeg ellers kan smutte hen på endagstur ;)

2 kommentarer:

Marianne sagde ...

Det lyder som om du både nåede at opleve og nyde. Jeg kan godt forstå, du spiser det samme sted, det er noget af det hyggeligt ved at komme tilbage. Gensynsglæden og traditioner.

Anonym sagde ...

Tænk at du kunne nå så meget på 9 timer. Det lyder som en spændende oplevelse. Og det var aldrig faldet mig ind, at man kunne tage på 1-dagestur til Berlin, hvis du ikke havde fortalt om det.
Har Bæstet det godt?